Opracowanie: Andrzej Żółtowski „ZoltAn”, Gliwice, kontakt
Posiadający doskonałe parametry wzmacniacz MV3 stanowił jedynie część zestawu elektroakustycznego produkcji VEB Kliegenthaller Harmonikawerke. Drugim, jak najbardziej integralnym elementem była wyśmienitej jakości kolumna głośnikowa.
Wykonana z niezbyt grubej (12,5mm) "klasycznej" (materiał MDF miał się dopiero pojawić za kilka lat) płyty paździerzowej w postaci prostopadłościennej skrzyni, kolumna głośnikowa to wyjątkowo perfekcyjnie dopracowany system elektroakustyczny. Konstrukcyjnie jest to obudowa zamknięta (bass-reflex) z otworem symetrycznie umieszczonym w przedniej płycie tuż pod głośnikiem. Otwór wyposażony jest w niewielki prostokątny tunel wykonany również z 10mm płyty paździerzowej. Tunel doklejony jest od tyłu płyty czołowej.
Z zewnątrz skrzynia pokryta jest czarną skóropodobną dermą (dzisiejszym zbliżonym odpowiednikiem dermy jest skaj). Od przodu głośnik zabezpieczony jest aluminiową siatką Ledóchowskiego, całkowicie "przejrzystą" akustycznie i skutecznie chroniącą jego membranę przed przypadkowymi uszkodzeniami mechanicznymi. Siatka wsunięta jest w niewielkie wybrania w bokach skrzyni i zabezpieczona od dołu aluminiowym kątownikiem.
Kolumnę fabrycznie wyposażono w doskonały pod względem brzmieniowym 30cm (12") szerokopasmowy dwumembranowy głośnik RFT L3060 PB o impedancji 6 omów i mocy znamionowej 12,5W. W późniejszych egzemplarzach kolumn stosowano niemal identyczny głośnik L3401. Prawdopodobnie rzeczywista moc oddawana przez obydwa typy głośników była znacznie większa - stosowano je również w 15W pełnolampowych kombach gitarowych Regent 15.
Kolumna od wewnątrz wytłumiona jest stosunkowo cienką (ok. 15mm) warstwą watoliny. Wyjaśnienie dla nie znających tej nazwy młodszych czytelników: watolina to lekko sprasowana i przeszyta („przepikowana”) maszynowo w formę gęstej siatki mata z mieszaniny bawełnianych i wełnianych "kłaków" - odpadów poprodukcyjnych z przędzalń i tkalń. Używano jej w przemyśle odzieżowym do ocieplenia zimowej odzieży wierzchniej – płaszczy i kurtek oraz roboczych zimowych spodni i waciaków – "kufajek". Podobnie jak wata bawełniana, watolina posiada doskonałe własności wygłuszające, jest nietoksyczna i odporna na niszczące działanie upływającego czasu.
Wnętrze kolumny widoczne jest na załączonych zdjęciach (podziękowania dla kol. Waldka "Bluepoint’a" z listy dyskusyjnej p.r.m.g.),. Wymiary umożliwiające jej dokładne odtworzenie przedstawia rysunek zamieszczony poniżej.
Uwagi dla osób zainteresowanych dokładnym odtworzeniem kolumny:
Konstrukcja
Uwagi:
- Wymiary na rysunku zostały „zdjęte” ze zdjęć więc nieco odbiegają od wymiarów rzeczywistych, niemniej tak minimalne różnice nie powinny mieć wpływu na parametry akustyczne rekonstruowanej kolumny.
- Wskazane jest wykonanie skrzyni z płyty paździerzowej, płyty MDF lub sklejki o grubości 15mm z zachowaniem wymiarów wewnętrznych, w celu dodatkowego usztywnienia należałoby wzmocnić ją w miejscach zbiegu ścian, dokręconymi śrubami („na klej”) drewnianymi listwami.
- Do wykonania płyty nośnej głośnika najbardziej wskazana byłaby sklejka o grubości co najmniej 15mm.
- Proponuję małą modyfikację zamocowania tunelu bass-reflexu do płyty czołowej: zamiast zastosowanego przez producenta czołowego (na „styk”) doklejenia do płyty korzystniejszym jest wklejenie go w powiększony o grubość ścianek tunelu otwór w płycie. Poprawi to znacznie stabilność tunelu i zapobiegnie jego „odpadaniu” od płyty wskutek nazbyt „energicznego” stawiania ciężkiej kolumny na estradzie.
Głośniki
Kolumnę zaprojektowano dla klasycznego „lampowego” szerokopasmowego głośnika o średnicy 30cm (12”) o bardzo dużej efektywności przy stosunkowo niedużej mocy wyjściowej.
Dla zachowania całego, najbardziej zbliżonego do oryginalnego, pasma przenoszenia wskazanym byłoby użycie identycznych głośników RFT typu L3060PB / L3401 (6Ω) albo ich następcy o standardowej impedancji 8Ω - L3501.
Głośnik RFT L3060PB
Głośnik RFT L3401
Są one stosunkowo łatwo dostępne na aukcjach internetowych i to w zdecydowanie przystępnych cenach.
Równie dobre okazują się tonsilowskie głośniki GDS30/15 lub GDS30/30.
Niemniej - wg posiadanych przeze mnie informacji - w zastosowaniach czysto gitarowych świetnie sprawdzają się 12” głośniki z rodziny Celestion G12 typu Vintage 30 (jak w kolumnie na zdjęciach) lub Green Back, (zarówno „z epoki” jak i współczesne), oraz Tonsil GD30/5 lub 30/30.
Zastosowanie 12” głośników z tzw. „miękkim” (piankowym lub gumowym) zawieszeniem jest niedopuszczalne ze względu na występowanie tzw. „mulenia” oraz wyjątkowo niską ich efektywność.
Dane techniczne (ze strony www.el-me-se-de)
Wersje
Kolumna była wykonywana w dwóch, identycznych wymiarowo i akustycznie, wersjach:
- wcześniejszej „klasycznej”, znanej z fabrycznych prospektów wzmacniacza MV3,
- późniejszej, zewnętrznie zmodernizowanej, produkowanej już pod marką Vermona, z dwoma charakterystycznymi siatkowymi „grillami” - okrągłym osłaniającym głośnik i prostokątnym umieszczonym na wylocie otworu bass-reflexu oraz dużą metalową plakietką z charakterystycznym „M” - logo Vermona, umieszczoną w lewym górnym rogu maskownicy z „grillem” głośnika.
Opracowanie: Andrzej Żółtowski „ZoltAn”, Gliwice
Zdjęcia: Internet, wnętrze kolumny - kol. Waldek „Bluepoint” z newsgrupy p.r.m.g.
((c) 2010 TRIODA - Grzegorz Makarewicz)